Δευτέρα, Ιουνίου 26, 2006

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Οι Αλβανοί πίστευαν για χρόνια ότι ζουν στην καλύτερη χώρα του κόσμου, στην πιο ασφαλή και ότι όσα έλεγαν για τον εαυτό τους οι ξένοι ήταν προπαγάνδα. Κάποια στιγμή τα σύνορα και τα μάτια άνοιξαν και είδαν ότι όχι μόνο ζουν στην πιο φτωχή χώρα της Ευρώπης, της οποίας η κατάσταση συγκρίνεται μόνο με τις πρώην αποικιοκρατούμενες, αλλά και πως ό,τι έλεγαν οι Δυτικοί για τον εαυτό τους ήταν πολύ κοντά στην αλήθεια. Δύσκολο να φανταστούμε την πικρία και το αίσθημα προδοσίας ενός λαού που ξυπνάει μια μέρα αντικρίζοντας αυτήν την πραγματικότητα.



Οι Αλβανοί έχουν δυνατά – ή καλύτερα, «βαλκανικά» - αντισώματα στις αναποδιές. Κάποιοι μπορεί να ονομάζουν αυτά τα αντισώματα καρτερικότητα, κάποιοι σκληράδα κι άλλοι, απλώς συνήθεια στη μιζέρια. Το θέμα είναι ότι ο Αλβανός δεν θα νιώσει 'πληγωμένος' με τον τρόπο ενός Δυτικοευρωπαίου. Δεν έχει το χρόνο γι’ αυτό.



Μετά την αλλαγή του καθεστώτος, τις πυραμίδες χρημάτων που κατέρρευσαν και τα αλλεπάλληλα πραξικοπήματα, προέκυψαν περιοχές όπου ο λαός χωρίστηκε σε δύο μέρη: Σε αυτούς που έφυγαν στο εξωτερικό (Ιταλία και Ελλάδα) και σ’ αυτούς που δουλεύουν για τη μαφία. Οι δυο κύριες πηγές εισοδήματος – και σε μερικές περιπτώσεις οι μοναδικές - αποτελούν το συνάλλαγμα που στέλνουν οι μετανάστες και η παρανομία.

48 σχόλια:

Dion.M. είπε...

Καλησπέρα Γιάννη,

Πολύ ενδιεφέρον το ποστ με τις εντυπώσεις.

Είχα πάει στην Αλβανία το 1987. Ημουν από τους πρώτους τουρίστες... Κορυτσά, Πόγραδετς, Ελμπασάν, Κρούϊα, Τίρανα, Βεράτι, Δυρράχιο, Αγ. Σαράντα. Εχω πολλές φωτογραφίες με την Cannon New F1. Ποτέ δεν αξιώθηκα να τις μετατρέψω σε ψηφιακές. Οχι μόνο αυτές της Αλβανίας αλλά όλες... Είναι πολλές!

Dion.M. είπε...

Να συμπληρώσω ότι σήμερα είναι εντελώς διαφορετική. Τότε δεν υπήρχαν οι Mercedes, ούτε τα κλεμμένα, παρά μόνο οι μαύρες κομματικές λιμουζίνες, και θα έλεγα ότι σπανίως έβλεπες αυτοκίνητα. Εχω φωτογραφίες την κεντρικής πλατείας των Τιράνων... άδειας!
Εκείνο που δεν μπορώ να ξεχάσω είναι, όταν κάποιοι δικοί μας ζήτησαν πληροφορίες από ένα κορίτσι και όταν άρχισε να τους απαντά, εμφανίστηκαν δύο "ανδρες" από το πουθενά, της έστριψαν το χέρι πίσω από την πλάτη και την απεμάκρυναν.

Εκτοτε, πήγα πολλές φορές στην Αλβανία για επιχειρηματικές υποθέσεις από το 2000 έως το 2004.

Yannis H είπε...

dion.m, σ' ευχαριστώ. Και οι δικές μου φωτογραφείς σκαναρισμένες είναι (και δυστυχώς, όχι από αρνητικά). Χάνουν, είναι αλήθεια - άσε που ήταν μεγάλη δουλειά.

Είσαι πιο πολυταξιδεμένος στην Αλβανία από εμένα, ίσως θα έπρεπε να το ξεκαθαρίσω για όποιον δεν γνωρίζει τα μέρη, πως το δικό μου ταξίδι αφορούσε μόνο τη Νότια Αλβανία.

Τέλος, αναρωτιέμαι για το 'πολιτισμικό σοκ' ή το χωνευτήρι των Αλβανών, ή οποιοδήποτε ενδιάμεσο στάδιο που βιώνουν εδώ στην Ελλάδα. Στο κείμενο το θίγω, λέγοντας για τις Αλβανίδες που ζούνε στην Ελλάδα (υποθέτω και στην Ιταλία), και που φαίνονται να μοιράζονται πλέον λίγα με την τυπική Αλβανίδα που έμεινε πίσω. Ίσως δημιουργείται μια γενιά μεταναστών που δύσκολα αφομοιώνεται ξανά πίσω στην πατρίδα... Σκέφτομαι φωναχτά: καθώς είναι πολλοί και το κράτος τους δυο βήματα, μπορεί και να έχουν πιο αισθητή επίδραση μέσα στην Αλβανία, έστω και από ...το ‘εξωτερικό’.

Όπως είπα, σκέφτομαι φωναχτά. Ίσως να είναι τραβηγμένες υποθέσεις.

Sakis είπε...

καλησπέρα Γιάννη .
Μου άρεσε πολύ το blog σου με την εκδρομή στην Αλβανία. καθώς μάλιστα είμαι ευαισθητοποιημένος με το Αλβανικό στοιχείο και λόγω καταγωγής- Αρβανίτης από χωριό της Ν.Ευβοιας- θα το ανεβάσω link στο μπλογκ μου καθώς και του αγαπητου N.ago
Να είσαι καλά

Yannis H είπε...

Sakis, σ' ευχαριστώ. Η καταγωγή "Αρβανίτης από Εύβοια" μου φάνηκε λίγο παράξενη, θέλω να πω, τέτοιες ταυτότητες υπήρχαν στα 1900, πριν την εθνική ομογενοποίηση του ελληνικού κράτους. Είναι σχήμα λόγου ή όντως υπάρχουν ακόμα άτομα που αυτοπροσδιορίζονται σαν 'Αρβανίτες'; Και τι σημαίνει γι' αυτούς; (Π.χ. κι εγώ είμαι μισός Βλάχος, αλλά είναι απλώς ένα όνομα, τίποτα παραπάνω.)

N.Ago είπε...

Γιάννη μου, Αρβανίτης είναι εθνική καταγωγή, έχω την εντύπωση.
Και δεν είναι απλά μια λέξη απλή.
Οι αρβανίτες, όπως σίγουρα θα γνωρίζεις, ήρθαν στην Ελλάδα περίπου τον 14 αιώνα και έχουν την ίδια ρίζα με την σημερινή Αλβανία.
Εμείς μάλιστα, τους θεωρούμε αδέλφια μας, όπως οι έλληνες τους κυπρίους.
Έχουμε κοινά τραγούδια, κοινά έθιμα, κοινές παραδώσεις.
Και κοινή γλώσσα έχουμε, μάλιστα.
Τα αλβανικά είναι, μετεξέλιξη της αρβανίτικης γλώσσας .

Sakis είπε...

πολύ καλά τα λες φίλε μου N.ago.
Αυτό ξέρω και εγώ και από ότι έχω διαβάσει.
Οι Αρβανίτες ουσιαστικά είναι η μετεξέλιξη των αρχαίων Ιλλυριών ενός πολύ σκληροτραχηλου λαού στην αρχαιότητα φιλικά προσκείμενους με τους Αρχαίους Ελληνες, με τους οποίους μάλιστα συνέπραξαν και σε στρατιωτικές επιχειρήσεις.
Μετά την πτώση του Βυζαντίου πολλές μειονότητες εξισλαμίστηκαν αλλά άλλοι στην Ν.Αλβανία (Β.Ηπειρο) διατήρησαν την Ελληνική γλώσσα- παράλληλα με τα αρβανίτικα- και ορθόδοξη χριστιανική θρησκεία.
Ο Αλή Πασας αλβανικής καταγωγής τους είχε δώσει πολλά προνόμια στην επικράτεια του, χρησιμοποιώντας τους σαν οικονομικούς συμβούλους, διερμηνείς αλλά και χτίστες-είναι γνωστό ότι όλα τα πετρόκτιστα που θαυμάζουμε στην Ελληνική Ηπειρο είναι Αλβανικής/αρβανίτικης, καταγωγής.Ο παλιόΜαχαλάς του χωριού μου στη Ν.Εύβοια έχει τέτοια ακριβώς παλιά αρχοντικά, πράγμα ξένο για την υπόλοιπη Εύβοια. (τα αρβανίτικα χωριά είναι σε γραμμή που ξεκινάει αμέσως μετά από το Αλιβέρι και φτάνουν μέχρι πριν τα Στύρα. Είναι προφανές ότι πέρασαν απέναντι από τα Μεσόγεια,Γραμματικό και την Ν.Μάκρη, κατά μεγάλες οικογένειες.Θα αναφέρω μεγάλα επιθετα που κυριαρχούν στη περιοχή, όλα αρβανίτικα. Γκίκας, Νίκας, Μειντάνης, Μπουραντάς, Πέτρου, κ.α.
Ολοι λοιπόν αυτοί κάποια στιγμή μετα το τέλος του Αλή Πασά ίσως φοβούμενοι ότι δεν θα είχαν την ίδια μεταχείρηση όπως πριν, ή ίσως σαν αποτέλεσμα κάποιας εκκαθάρισης από τον Σουλτάνο, άρχισαν να μεταναστέυουν Νότια και κατα κύματα κατέκλυσαν την Αττική Ν.Εύβοια την Βόρεια Κορινθία, Αργολίδα, και τα νησιά του Αργοσαρωνικού. Πολλοι πολέμαρχοι ήρωες του 21 ήταν Αρβανίτες. Ο Μάρκος Μπότσαρης και νομίζω ο Καραισκάκης ήταν δύο από αυτούς.
N.ago και Γιάννη
Αυτά συνοπτικά έχω στο μυαλό μου για την καταγωγή μου και την αναφέρω με περηφάνια, αν θέλετε σαν αυτοπροσδιορισμό αφου και οι δύο γονείς μου κατάγονται από το ίδιο χωριό.

Τώρα αν θέλτε βοηθήστε με-ειδικά εσύ N.ago ως προς την ρίζα της Αρβανίτικης. Σαν γλώσσα έχει πολλές ρίζες από την τουρκική, κάποιες από την ιταλική (λατινική) λίγα από Ελληνικά (πιό πολύ αρχαία). Σίγουρα δεν έχει σχέση με τα Σλάβικα. Ισως πρόκειται περί κραματος γλώσσας που δημιουργήθηκε και διασώθηκε με την γραφή όπως και κάθε ζωντανή γλώσσα.

Ergotelina είπε...

Tα αρβανίτικα εχουν πολλές λέξεις
απ' τα ελληνικά λόγω της μακραίωνης
συμβίωσης των δύο λαών.

Ergotelina είπε...

Π.χ.look at the bottom

το ευχαριστώ στα αρβανίτικα
haristis

Yannis H είπε...

ΟΚ, λοιπόν είχα μεσάνυχτα για τους Αρβανίτες – νόμισα ότι ήταν η λέξη ‘Αλβανός’ σε ελληνική… απόδοση. Π.χ., ξέρω ότι πολλοί από τους οπλαρχηγούς της επανάστασης του ’21 δεν μιλούσαν ελληνικά ή (σαν τον Ανδρούτσο) ήταν μουσουλμάνοι. Αυτούς, λοιπόν, τους ονόμαζα ‘Αρβανίτες’ και νόμισα ότι η έννοια (και η εθνική ταυτότητα) έχουν χαθεί με την έντονη ομογενοποίηση αφότου η Ελλάδα έγινε έθνος-κράτος.

Ερώτηση: πώς βλέπουν οι Αρβανίτες σήμερα την ταυτότητά τους απέναντι στους Αλβανούς και απέναντι στους υπόλοιπους Έλληνες;

Sakis είπε...

γιάννη
θα σου απαντήσω όπως βιώνουν την καταγωγή τους στη δικιά μας περιοχή που πιστεύω ότι δεν πρέπει να διαφέρει και στις υπόλοιπες.
Λοιπόν αισθάνονται τους αλβανούς σαν ξαδέλφια. Να μην σου πω αδέλφια. Είναι αυτή η κοινή γλώσσα Γιάννη. Μεγάλο πράγμα. Δεν τους ενδιαφέρει αν ο Αλβανός που έχουν απέναντί τους είναι Χριστιανός ή Μουσουλμάνος. Μάλιστα όπως σου είπα νοιώθουν το κοινό αίμα εξαιτίας της πολύ παλιάς κοινής Εθνολογικά καταγωγης που δεν έχει να κάνει με την σημερινή Βαλκανική σούπα όπως την καταντήσανε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με το πρώτο Αλβανικό κύμα μεταναστών, το 91 τα χωριά μας τους δέχτηκαν με μεγάλη χαρά αγάπη φροντίδα και φιλοξενία. Εγιναν μέρος των οικογενειών όπου συγκατοίκησαν. Πολλοί το εκτίμησαν και έκαναν και άλλους δεσμούς μαζι,πιό ισχυρούς. Αλλοι, δυστυχώς από άσχημη πάστα, τους έκαναν κακό. Το κλίμα αντιστράφηκε λίγο όσο περνούσαν τα χρόνια και ο κόσμος κουμπωθηκε, αλλά το γεγονός της κοινής γλώσσας ,ακόμα και σήμερα κάνει τη διαφορά.

Yannis H είπε...

Sakis, εξαιρετικά ενδιαφέρον - ομολογώ ότι έμεινα έκπληκτος. Μένω στη φράση «αισθάνονται τους αλβανούς σαν ξαδέλφια. Να μην σου πω αδέλφια.»

Και αναρωτιέμαι, διπλά τώρα, για το δεύτερο μισό της αρχικής μου ερώτησης: Πώς βλέπουν οι Αρβανίτες την ταυτότητά τους απέναντι στους υπόλοιπους Έλληνες; Νιώθουν να βρίσκονται ‘ανάμεσα’ σε Ελλάδα και Αλβανία (σαν την Arch_s, αλλά σε μια παγιωμένη κατάσταση)... ή πιο κοντά σε κάποιον – και σε ποιόν;

Sakis είπε...

Οχι οχι Γιάννη
Εδώ το πράγμα είναι διαφορετικό. Υπάρχει πλήρη επίγνωση της Ελληνικότητας (σαν αυτοπροσδιορισμός εννοώ) αλλά σαν μιά ιδιαιτερότητα μιάς μακρινής καταγωγής που διατήρησε παράλληλα από στομα σε στόμα και μιά άλλη γλώσσα, που τους δένει με το μακρινό στοιχείο (παραδόσεις πολιτισμικά στοιχεία κλπ )

N.Ago είπε...

Σάκη μου, έχω συγκινηθεί.
Όντως, με το πρώτο κύμα μεταναστών το ’90, οι αρβανίτες υποδέχτηκαν τους Αλβανούς ως πραγματικά αδέλφια.
Τότε η αλβανική τηλεόραση, είχε έρθει και είχε κάνει κάποιο ντοκιμαντέρ στα χωριά εκείνα, και εμείς που ακόμα ζούσαμε εκεί(ήρθα το 92) μπορώ να σου πω ότι, νιώθαμε τόση υπερηφάνεια για εσάς.
Μετά, όπως το λες, τα πράγματα ψιλό μπερδεύτηκαν.
Και τι μ’αυτό όμως.
Εμείς στην Αλβανία, καμαρώνουμε αφάνταστα με εσάς.
ΑΦΑΝΤΑΣΤΑ.
Και ας μην το ξέρετε. Δεν πειράζει. Αρκεί που είμαστε αδέλφια.
Διότι είμαστε .

Sakis είπε...

n.ago
φίλε
ακούω από σένα π΄ραγματα που πραγματικά δεν ήξερα και με χαροποιεί ιδιαίτερα. η συζήτηση εδώ στου φίλου Γιάννη είναι πολύ ενδιαφέρουσα και μου έδωσε μιά ιδέα και την αφορμή κάποια στιγμή να μεταφέρω μερικά πράγματα από εδώ αν το επιτρέπει ο Γιάννης φυσικά, σαν ποστ και στη Σταυραετοφωλιά, για τους αρβανίτες και το Αλβανικό στοιχείο, έτσι σαν αναφορα΄.
Την καλησπέρα μου. και τα λέμε από Δευτέρα.
Αύριο πάω χωριό
http://stavraetos.blogspot.com/2006/12/blog-post_06.html

Ανώνυμος είπε...

Μετά την ανάγνωσή του, κείμενο του αγαπητού Γιάννη αφήνει στα "μάτια" μου μια συγκεχυμένη αίσθηση:δεν μπορώ να είμαι βέβαιος ότι δεν αποτελεί έναν αυτοσαρκαστικό αντικατοπτρισμό του Ελληνισμού με ένα "είδωλο" για το οποίο ο ίδιος -σήμερα- δεν μπορεί να έχει συναίσθηση, ή, για μία ανατομική αναπαράσταση του ίδιου του Ελληνισμού ο οποίος -έτσι κι αλλοιώς...- παραμένει βαθιά "ναρκωμένος"!
Πράγματι,εάν εμείς, οι σημερινοί Έλληνες (;...) θέλουμε να δούμε πιό καθαρά το σκιαγράφημα της Κοινωνικής μας πραγματικότητος, καλό θα ήταν, να στρέψουμε το βλέμμα προς ...Βορρά και να μελετήσουμε τους γείτονές μας Αλβανούς οι οποίοι εξεικονίζουν τα ακριβέστερα ..."πορτραίτα" μας! Και, αν δεν αντέχουμε να παρατηρήσουμε τα πρόσωπα εκείνων ώστε να εννοήσουμε πληρέστερα τα δικά μας, τότε, έ, θά 'χουμε πολλά να διορθώσουμε στους εαυτούς μας!
Ωστόσο, μέχρι να διορθώσουμε τα όσα πρέπει, ας μην υποτιμούμε αυτό τον γενναίο αλλά και ταλαιπωρημένο Λαό, τον Λαό ενός Καστριώτη που μάχονταν τους Οθωμανούς όταν το Βυζάντιο είχε καταρρεύσει, τον Λαό του οποίου η πολεμική αφρόκρεμα (Αρβανίτες) ταυτισμένη με τα συμφέροντα του υπόδουλου Ελληνισμού έστερξε στην απελευθέρωση της Ελλάδος! Ας περιορισθούμε στο να βλέπουμε επάνω τους τα δικά μας "καλά" και "κακά" που αποδεικνύουν ότι τους Λαούς δεν μπορεί να τους διαχωρίσει ένα αγκαθωτό συρματόπλεγμα όταν τους συνδέει κοινή καταγωγή αίματος.
Διότι, όπως και να το κάνουμε, αυτό το βόρειο "Kομμάτι" Ελληνισμού τεκμηριώνει διηνεκώς την Δωρική καταγωγή του, όσο και εάν τα ποταπά γεω-πολιτικά "συμφέροντα" των κατά περιόδους Υπερδυνάμεων επιχειρούν να συγκαλύψουν.
Ο Συγγραφέας του κειμένου αυτού πρέπει να είναι περήφανος διότι με την περιγραφική του δεινότητα αλλά και τον ορθοτομούντα κριτικό λόγο προσφέρει τα μέγιστα στην προσέγγιση δύο Λαών οι οποίοι, στην πραγματικότητα, είναι ένας και ο αυτός!

Αριστοτέλης Ηρ. Καλέντζης
Αρχαιολόγος
Φορητό: 6977764737
www.horsebackarcherygr.com

Yannis H είπε...

Sakis, μια ερώτηση ακόμα για να το καταλάβω καλύτερα: πως νιώθουν οι Αρβανίτες απέναντι στους Ελληναράδες και τους... ‘Αλβαναράδες’ αντίστοιχα; Η δεύτερη (δική μου) λέξη είναι προφανώς το αντίστοιχο ενός ‘Ελληναρά’, ο εθνικιστής Αλβανός. Υπάρχει δηλαδή κάποια μεγαλύτερη ανοχή (ή μεγαλύτερη έλλειψη ανοχής) απέναντι σε ένα από τα δύο άκρα;

Yannis H είπε...

Anonymous (αλλά και eponymous) εγώ τους Αλβανούς τους είδα σαν Αλβανούς, όχι σαν κομμάτι του ελληνισμού. Είναι οι γείτονές μας, μοιραζόμαστε πολλά, αλλά μέχρι εκεί. Εκτός και αν εννοείς ότι αυτοί είναι Έλληνες όσο εμείς είμαστε Αλβανοί. Εδώ δεν θα είχα πρόβλημα – έτσι περίπου το έθεσα από την αρχή. Εάν όμως λες ότι οι Αλβανοί είναι ‘κομμάτι του ελληνισμού’, υπάρχει η έννοια του πολιτισμικού υποσυνόλου (και άρα, της υποδούλωσης). Ας μην μπλεχτούμε σε θεωρίες – εδώ ισχύει η απλή αρχή του αυτοπροσδιορισμού. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, κάθε λαός προσδιορίζει ο ίδιος τον εαυτό του. Κι εγώ, δεν ένιωσα στιγμή στην Αλβανία ότι οι Αλβανοί βλέπουν τους εαυτούς τους σαν Έλληνες. Παρακαλώ, ας με διορθώσει κάποιος εδώ αν κάνω λάθος.

Επίσης, τα περί Δωριέων και για ‘συγγένειες αίματος’ είναι λίγο παράξενα. Οπουδήποτε θα ακούγονταν παράξενα – αλλά ιδίως στα Βαλκάνια, να μιλάμε για «κοινή καταγωγή αίματος» μετά από 4-5 χιλιετηρίδες; ‘Αιματικά’, αν χρησιμοποιήσουμε τη φράση (είναι επικίνδυνη αλλά τέλος πάντων), θεωρώ όλοι πλέον είμαστε απόγονοι όλων!

Sakis είπε...

Γιάννη φίλε
από όσο έχω αντιληφθεί οι εν Ελλάδι αρβανίτες στο θέμα που αναφέρεις περι΄Εθνικιστικών τάσεων τηρούν τελείως ουδέτερη στάση και είναι μακράν έξω απο αυτές τις λογικές. Προσωπικά είμαι και είναι στα χωριά μας πολύ προχωρημένοι και μπροστά από όλα αυτά που διχάζουν τους λαούς. Είμαστε άνθρωποι πολύ φιλόξενοι προς τους ξένους και πολύ έτοιμοι να βγάλουμε τα μάτια μεταξύ μας (αρβανίτικα κεφάλια δηλαδή ¨-)

Γιά τον Ανώνυμο /Επώνυμο
Οταν μαθαιναμε στο Δημοτικό ότι ΄καποια στιγμή στην ιστορία οι Δωριεις κατέβηκαν από τα βόρεια της Βαλκανικής και εγκατεστάθησαν κυρίως στην Πελοπόννησο και στα ορεινά της Στερεάς Ελλάδας, στο μυαλό μου, είτε ίσως έτσι μου έδωσαν να φανταστώ ότι ο λαος αυτός ήλθε κατ εύθείαν από τον τόπο της σημερινής Αλβανίας. Δεν είναι τυχάιο που ονομάζεται και τόπος των αετών, εξ αιτίας και του σκληρού γεω- χαρακτήρα που αντανακλάται και στην σκληρότητα και των σημερινών ανθρωπων αλλά και των αρχαίων πολεμιστών (και στην επικαιρότητα να κάνω μιά υπόθεση ότι και ο Λεωνίδας των 300ων πρέπει να κουβαλόυσε και λίγο "αίμα" Ιλλυρικο.)
( οι τόποι διαμορφώνουν τους λαούς ανα τους αιώνες)

Yannis H είπε...

Σάκη, κάνει εντύπωση αυτό που λες. Χωρίς δηλαδή να είναι 'κάπου ενδιάμεσα', οι Αρβανίτες είναι πιο προοδευτικοί σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες στο θέμα της ξενοφοβίας. Σκέψου, λίγα χιλιόμετρα βόρεια της Εύβοιας - στην Πιερία - ένας δήμαρχος πριν λίγα χρόνια είχε απαγορέυσει την κυκλοφορία στους Αλβανούς μετανάστες... μετά τη δύση του ηλίου!

Εάν δεν σε κουράζω: πώς βλέπουν οι Αρβανίτες το σχέδιο της Πολιτισμικής Ένωσης των Απανταχού Αλβανών; Εάν, φυσικά, το βλέπουν κάπως συγκεκριμένα ή τους έχει απασχολήσει.

Ανώνυμος είπε...

To ti eimaste emeis oi Arvanites afhste na to gnwrizoume EMEIS kai oxi to kathe anarxoaristero miasma kai o kathe Albanos lathrometanasths. Oute sto elaxisto den theloume na mas sysxetizete me tous tourkalbanous.

"οι Αρβανίτες είναι πιο προοδευτικοί σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες στο θέμα της ξενοφοβίας."

As gelasw. To antitheto symbainei.Ela sthn oikogeneia mou na mas peis oti eimaste Albanoi. H antidrash mas tha einai fwtia kai tsekouri.


Enas half arvanitis apo to Koropi.

Ανώνυμος είπε...

Εάν δεν σε κουράζω: πώς βλέπουν οι Αρβανίτες το σχέδιο της Πολιτισμικής Ένωσης των Απανταχού Αλβανών;

Ti na doume re orgio? Afou den eimaste Albanoi. Pas na dhmiourghseis thema albanikhs meionothtas apo to pouthena?

Phge to probato sthn Boreio Hpeiro kai leei den akouse Ellhnika. Ma toso kseftilismenos propagandisths eisai?

De mou les? Poios se plhrwnei na grafeis auta pou grafeis? To tourkalbaniko ypourgeio ethnikhs amynas h o UCK?

Koropi είπε...

Bollano Draws Parallels Between Albania’s Himara and Kosovo

“We do not want more than Albania has been asking for in connection with Kosovo. This is to the benefit of Balkans and Greek minority in Albania,” Himara Mayor saidTIRANA - The Greek minority in Himara, southern Albania, has the right to push for the same solution like Albanians in Kosovo, Vasil Bollano, the Mayor of that municipality has said, calling those areas Vorio Epirus

http://www.albania.de/alb/

Yannis H είπε...

Ανώνυμος,

ακριβώς επειδή θεωρώ επικίνδυνο το σχέδιο πολιτιστικής ένωσης των απανταχού Αλβανών (προπέτασμα για μια ακόμα βαλκανική Μεγάλη Ιδέα), έκανα την ερώτηση. Δηλαδή, να το πω διαφορετικά: ο Σάκης είπε (αν και μου φαίνεται πολύ καλό για να είναι αλήθεια και το αποδεικνύεις): οι Αρβανίτες νιώθουν Έλληνες, βλέπουν τους Αλβανούς σαν αδέλφια και είναι μακριά από εθνικιστικές τάσεις ‘ελληναράδων’. Επόμενο είναι να ρωτήσω, κι αυτόν και άλλους εδώ μέσα, το πως βλέπουν τις αντίστοιχες αλβανικές τάσεις.

Αυτά όσον αφορά την ουσία όσων λες - βλέπεις ότι κάλλιστα μπορεί να γίνει συζήτηση. Όσον αφορά το στιλ σου τώρα, και σε γλώσσα που θα καταλάβεις: εάν ξαναγράψεις έστω και μια προσβολή θα διαγραφεί το μήνυμά σου. Είτε θα σέβεσαι τον συνομιλητή σου είτε δεν θα συμμετέχεις.

arch_s είπε...

@ anwnymos-koropi
dld ayto pou kaneis esy den einai propaganda? Para8eteis to 8ema tis 'Megalis Elladas' apenanti se ayto tis 'Megalis Albanias'? A! kai pliroforiaka den yparxoun pia Albanoi la8rometanastes to elliniko kratos frontise na mas nomimopoieisei olous, Albanous kai Albanous apo ti Himara kai ti Boreio Hpeiro. Min aggizeis to 8ema tis katagwgis toso epipolaia.

Deksios psalths είπε...

Giati kyrioi den epishmainete tous kindynous enos tetoiou taksidiou kai malista se exthrikh xwra? Trelos eimai na paw ekdromh sthn Alvania kai malista na lew oti eimai kai Ellhnas? Na me skotwsoune? Agio, h mallon tous Agious Saranta eixate pou epistrepsate swoi kai ablabeis.

Yannis H είπε...

Ανώνυμε (Koropi)

Το blog αυτό έχει προσωπικό τόνο, μιλά για προσέγγιση ανθρώπων. Σαν αρχή, είναι καλό να βάζουμε τον εαυτό μας στη θέση του Άλλου. Αυτή η αρχή ‘αμοιβαιότητας’ θα μπορούσε βέβαια να περάσει και στην πολιτική, την οποία όμως θα προτιμούσα να αφήσουμε απ’ έξω.

Αλλά επειδή το έθιξες: όπως είπε και η Arch_s, αντιπαραβάλεις δύο Μεγάλες Ιδέες – και υπάρχουν μπόλικες απ' αυτές στην περιοχή. Για τους Έλληνες λοιπόν, η αναλογία νέων ανεξάρτητων κρατών δεν είναι μεταξύ Κοσόβου και Β. Ηπείρου (εδώ δεν ‘χάνουμε’ τίποτα), αλλά μεταξύ Β. Ηπείρου και Θράκης. Πόσο σου άρεσε δηλαδή μια κίνηση ανεξαρτησίας από όσους στη Θράκη δεν αυτοπροσδιορίζονται σαν Έλληνες; Μην ξεχνάς ότι έχουν ήδη τέτοια πλειοψηφία, που βγάζουν μουσουλμάνο βουλευτή.

Καταλαβαίνεις πόσο προσεκτικοί πρέπει να είμαστε με θέματα όπως μετακινήσεις συνόρων. Η ανεξαρτησία του Κοσόβου δεν είναι καμιά ακίνδυνη κίνηση – αλλά το ζητούμενο είναι να σκέφτεσαι προς τη μεριά της εκτόνωσης, όχι της περαιτέρω φόρτισης. Ιδίως να μην ανοίγεις ασκούς που δεν θα μπορείς να συμμαζέψεις.

Sakis είπε...

Συμφωνώ και εγώ. Εδώ δεν μιλάμε για ανεξαρτησίες περιοχών πλέον και όχι κρατών, όπως θέλουν να μας πείσουν οι διεθνείς σκοτεινές προπαγάνδες. Μειονότητες από παλιά ζούσαν μέσα στα σύνορα κρατών. το μυστικό τα πράγματα να βαίνουν καλώς, είναι να ζουν αυτοί οι άνθρωποι με ίσα δικαιώματα και να θπόκεινται στους ίδιους ακριβώς νόμους με τους υπόλοιπους της πλειοψηφιάς. Το να τους ωθείς σε απόσχισει και να το τροφοδοτείς κυριώς στις νέες γενιές ειδικά αυτές που δεν έχουν ιστορική μνήμη, είναι ότι επικίνδυνο και ισοδυναμεί με το πασίγνωστο "διάιρει και βασίλευε"
Οι λαοί πρέπει να αφήνονται να ζούν και να συμβιώνουν ειρηνικά με τους άλλους, αλλά και να έχουν το δικαιώμα του αυτοπροσδιορισμού.
Η Βαλκανική είναι ένα ενδιαφέρον εκρηκτικό χωνευτήρι λαών που όμως σε ειρηνικές περιόδους έχει αποδείξει ότι μπορούν να συμβιώσουν με θαυμαστά μοναδικά πολιτισμικά κράματα, σε όλο το φάσμα.
Θεωρώ τον εαυτό μου περήφανο και τυχερό που είμαι Ελληνας, Βαλκάνιος με Αλβανικές και αρχαίες Ιλλυρικές ρίζες.

Ολα τα άλλα για μένα περί Μεγάλης Ελλάδας και Μεγάλης ή μικρής Αλβανίας ανήκουν στην σύγχρονη βρώμικη πολιτική προπαγάνδα, και δεν με αγγίζουν καθόλου

Ανώνυμος είπε...

Είμαι Αρβανιτίκης καταγωγής (Μακρινής από τις Σπέτσες), είμαι ιδιαίτερα στεναχωρημένος που εμμέσως πλην σαφώς προσπαθείς να μπερδέψεις τους "Αρβανίτες" με τους "Αλβανούς". Καταρχάς πρέπει να γνωρίζεις ότι την εποχή της Οθωμανικής αυτοκρατορίας (όπως και σε πολλά κράτη στο σύχρονο κόσμο), η γλωσσική ταυτότητα δεν συμβαδίζει με την εθνική και πολιτισμική.
Με απλά λόγια οι Αρβανίτες στη Τουρκκρατία, κατάφερναν να έχουν περισσότερα προνόμια χρησιμοποιώντας την Αλβανική με προσμείξεις γλώσσα, η οποία με τη σειρά της τους επεφύλλασε θέση ανάμεσα στου Τουρκοαλβανούς-Αρναούτηδες (Πιστούς συμμάχους του Σουλτάνου) και τους υπόλοιπους Χριστιανικού πληθυσμούς.
Όταν άρχισε να καταρεέι η Οθωμανική διοίκιση οι Αρβανίτες στρατεύτηκαν μαζικά ενάντια στους Τούρκους την ίδια περίοδο που οι υποτιθέμενοι "Αδερφοί" τους Αλβανοί τους κατέσφαζαν. Προσοχή μην μπερδεύετε τους Αρβανίτες με τους "Αρναούτηδες" και "Λαλαίους" οι οποίοι ήταν πιστοί σύμμαχοι του Σουλτάνου και έκαιγαν τα πάντα στο περασμά τους.

Κατά τα άλλα άξιος ο μισθός του αγαπητού μπλόγγερ (Ο οποίος πιαθανότατα να μη βγάλει και το συγκεριμένο μήνυμα)

Επίσης σε ότι αφορά τους Βλάχους, αρβανίτες, σαρακατσάνους και λοιπούς: Αποτελούν καθαρότατες Ελληνικές φυλές και από ανθρωπολογικής απόψεως και όποιος ψάξει τη διαθνή ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΗ βιβλιογραφία θα βρεί τόννους υλικού από ξένους ερευνητές που αποδεικνύουν τα παραπάνω.


Κια μία σημείωση: Oi arxa;ioi Illyrio;i, έχουν ουσιαστικά εξαφανιστεί στην ιστορία. Θα βρείτε ενδεχομένως κάποιους απογόνους τους σε απομονωμένες ορεινές περιοχές της Β. Αλβανίας, αλλά ουσιαστικά μετά τη πρτώση της Ρωμαικής αυτοκρατορίας συγχωνεύθηκαν με Σλάβους, Αβάρους και εισαγώμενους λαούς από τη Μικρά Ασίά και Καύκασο.
Η δε Αλβανική γλώσσα έχει ελάχιστα Ιλλυρικά στοιχεία, πολύ λιγότερα από τα Λατινικά, Ελληνικά, Τουρκικά και Σλαύικα στοιχεία της. Βεβαίως ο τόπος έχει την ικανότητα να διαπλάθει χαρακτήρες αλλά αυτό δεν έχει καμία ανθρωπολογική σύνδεση στη περιπτωσή μας. Και Βεδουίνοι να κατοικούσαν στα βουνά της Αλβανίας θα προσαρμόζονταν στο βουνίσιο τρόπο ζωής. Οι σημερινή Αλβανοί είναι το τελευταίο "Μη-έθνος" των Βαλκανίων και βρίσκονται από πολιτισμικό επίπεδο και στάδιο εθνικής συνηδητοποιήσεως σε αυτό των Ελβετών του μεσαίωνα, με τους οποίους έχουν πάρα μα πάρα πολλά κοινά.

Τουτέστιν η Αλβανία θα γίνει το πλουσιότερο έθνος του κόσμου μετά από 500 χρόνια και οι τραπεζίτες του κόσμου! Φαντάζει απίθανο? Μελετήστε καλά την ιστορία των Ελβετών και των Αλβανών και θα ανακαλύψετε ότι είναι σχεδόν η ίδια!

trol είπε...

@deksios psaltis

μάλλον κανένας δεν αναφέρεται σε κίνδυνους γιατί δεν υπάρχουν, τουλάχιστον όχι περισσότεροι από ότι για έναν ταξιδιώτη στον υπόλοιπο δυτικό κόσμο, θα έλεγα σίγουρα λιγότεροι, πολύ φιλικός, εξυπηρετικός και γενικά ήρεμος κόσμος οι Αλβανοί


συνοπτικά...δεν ξέρεις τι λες

Φίφης ο Ιλλυριός είπε...

Ο Νενέκος Αρβανίτης ή Αλβανός ήταν;

Sakis είπε...

Ανώνυμε

Συμφωνούμε λοιπόν τί συναρπαστικό χωνευτήρι αποτελεί η αλβανική.
Οι οθωμανοι είχαν εφαρμόσει ένα πολύ ενδιαφέρον σύστημα για να κρατούν τους υποδουλωμένουσ λαούς.
Εδιναν προνόμια πολύ σημαντικά με την προυπόθεση να πληρώνουν το υψηλό χαράτσι στον Σουλτάνο σε αντάλλαγμα την κοινωνική και πολιτισμική ελευθερία σε σημαντικό βαθμό.
Σε αυ΄τα τα πλαίσια και οι ελληνες ε΄τυχαν πολλών προνομίων και ελευθεριών κατα παρόμοιο τρόπο.

επίσης να επαναλάβω πάλι ότι οι αρβανίτες είναι αυτοπροσδιοριζόμενοι Ελληνες που ομιλούν διάλεκτο της αλβανικής.

Ανώνυμος είπε...

Οι Αρβανιτες ρε είναι λεβέντες ! Και Ελληνάρες παρτε το χαμπαρι.

Οπως πολεμησανε τοτε θα πολεμησουνε και τωρα εναντια στη συκοφαντια
Ρε η αλβανική πανώλη είχε ερημώσει τη πελοποννησο διαβαστε λιγο ιστορια του 21 !

Ποιο κομμα με τους Αλβανους να μην ακουω αηδιες, ρε Αρβανιτες=Ελλνηνες που κατασφαξανε τους αλβανους.

Ελληνες ξυπνηστε πριν να ειναι αργα. Ο διχασμος ήταν παντα το τρωτο της φυλης μας και τα ξερει αυτα ο σπονσορας.

fokas είπε...

Η θολουρα αγαπητοι μου σε ολοτης το μεγαλειο.Τη ωραια που θα ηταν,εμεις οι Ελληνες να εκφραζαμε αποψη εμπεριστατωμενη,με γνωση και σκεψη κι οχι οτι μας αρεσει.Ποιος σοβαρος συγγραφεας δεν εχει ταυτισει,απο Ελληνικη κι αλλοδαπη βιβλιογραφια,τους Αρβανιτες η Αλβανους η Αλβανιτες η Αρβανους?Ξεκινωντας απο την ιστορια του Ελ/κου Εθνους του Κων/ου Παπαρηγοπουλου,την εκδοση της Ακαδημιας Αθηνων υπο του Πρυτανη τοτε και ομαδας επιστημονων,του Ελληνοαλβανικου λεξικου του ηρωως Μαρκου Μποτσαρη,καλα διαβαζετε του Μποτσαρη.Του μεγαλου Ελληνα πατριωτη κι Ακαδημαικου Νεοκλη Καζαζη,περι κοινης καταγωγης Ελληνων κι Αλβανων και περι της δημιουργιας μεγαλου Ελληνοαλβανικου κρατους.Του πανεπιστημιακου διδασκαλου Πετρου Φουρικη,περι των εθιμων των Αλβανων της Σαλαμινος.Του πρωτου Ελληνα ανθρωπολογου στο εγκυκλοπαιδικο λεξικο Ηλιος στο λημμα Αλβανια,Ελ/νες κι Αλβανοι,δυο λαοι με κοινη ιστορια κι κοινη καταγωγη με κοινα ηθη κι εθιμα[αγνωστονποσες μορφες ηρωων του Ελ/κου πανθεου φερουν στας φλεβας των Αλβανικο αιμα].Θα αναφερω τον μεγαλο πατριωτη,δημιουργο κι εμψυχωτη του Μακεδονικου Αγωνα κι κουνιαδο του Παυλου Μελα,Ιωνα δραγουμη,[δεν μπορω να διανοηθω τον Ελληνισμο χωρις την Αρβανιτικη ψυχη]Ο ιδιος ο πατερας του ηταν υπερηφανος για την καταγωγη της φαρας του απο την Αλβανια.Περιφημες ειναι οι εκδοσεις της συγγραφεως Παιδουση-Παπαντωνιου απο το Λαογραφικο Ιδρυμα Πελ/νησου περι Αλβανων-Αρβανιτων.Του μεγαλυτερου Ελ/να γλωσσολογου κι πανεπιστημιακου Τριανταφυλλιδη ο οποιος πα ροτρυνε τους φοιτητας του[θελετε να μαθετε καλα την αρχαια Ελληνικη?προς θεου μελετατε την Αλβανικη.].Τον συγγραφεα Κωστα Μπιρη[Αρβανιτες οι Δωριεις του νεοτερου Ελληνισμου],οπου ταυτιζει Αλβανους,Αρβανιτες.Το μεγαλο πονημα του Ιακωβου Θωμοπουλου[τα Πελασγικα],για κοινη καταγωγη Ελ/νων κιΑλβανων και φανατικος οπαδος του Ελληνοαλβανικου κρατους.Περι του οραματισμου του Αλη Πασα για δημιουργια ανεξαρτητου Ελληνοαλβανικου κρατους,ΒΛΕΠΕ Πανοραμα Ελ/κης Επαναστασεως,εκδοσεις Μανιατεα,Βλεπε επισης τον Πανεπιστημιακο ΤΑΣΟ ΒΟΥΡΝΑ.

fokas είπε...

Βλεπε το πολυτομο εργο[Πελλοπονησιακη Πρωτοχρονια]εκδοση1956,για την συμφωνια στην Ζακυνθο του Θ.Κολοκοτρωνη με τον αρχηγο των Λαλιωτων Αλβανων μουσουλμανων,Αλη Φαρμακη,για την δημιουργια Ελληνοαλβανικου κρατους,με εικοσιτετραμελη κυβενηση μουσουλμανων κι χριστιανων,Ελληνωνκι Αλβανων.Θαυμασιο ειναι το εργο[η Μανη και οι Μανιατες]του Μεξη,περι της ετυμολογησης του ονοματος Μανη απο την Αλβανικη και περι εποικησεως αυτης.Διαβασε το εργο του Πανεπιστημιακου Φωτιαδη,περι Αλβανικης καταγωγης του Γ.Καραισκακη.Διαβασε το εργο [ΓΚΙΑΟΥΡ]ΤΟΥ ΛΟΡΔΟΥ ΒΥΡΩΝΑ,για την Αλβανικη φουστανελα[οι οχτω στους δεκα κλεφτες κι αρματωλοι στην Ελλαδα ειναι Αλβανοι]ετσι λεει.[λατρευω την Αλβανικη φουστανελα].Το ιδιο λενε ουκ ολιγοι ξενοι περιειγητες.

fokas είπε...

Η λεξη ΣΠΕΤΣΕΣ στα Αλβανικα σημαινει πιπερια[σπετς].

fokas είπε...

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΛΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΛΒΑΝΟΙ-ΑΡΒΑΝΟΙ.Γνωστη η εναλλαγη του λ σε ρ στην Ελληνικη γλωσσα,οπως αδερφος-αδελφος.ΑΡΝΑΟΥΤΗΣ ειναι στα τουρκικα οΑλβανος.Στην Κατω Ιταλια λεγωνται ΑΡΜΠΕΡΕΣ,υπαρχουν πολυ καλες εκδοσεις σε βιβλια,οπως και cd,στο Μετροπολις,αρκει να ψαχνουμε και να ξερουμε τι θελουμε.

fokas είπε...

Ενας συγγραφεας που ειχα την τιμη να τον γνωριζω,ειχε πει οτι η Ελλας απο την συστασητης κανει εξαγωγη Ελληνων και εισαγωγη χτιστιανων,εκει δυστυχως εχουμε φτασει να ξερουμε μονο την Ακροπολη και αυτη ας πουμε.Να μην γνωριζουμε για τους ομαδικους εξισλαμισμους Ελληνων ξι Αλβανων οπως και αλλων γνησιων Ελληνων και την τραγωδια που συνταραξε εναν ολοκληρο λαο.Ο Σπυριδων ΤΡΙΚΟΥΠΗΣ στο εργο του [Ιστορια της Ελληνικης ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΕΝΑΣ ΣΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΚΡΗΤΙΚΟΥΣ ΕΙΧΕ ΑΛΛΑΞΟΠΙΣΤΗΣΕΙ],και εχουμε το τραγικο,να υπαρχουν Κρητικοι στην Τουρκια με στιβανια και να μιλουν Κρητικα,και το παρηγορο ειναι οτι τωρα τελευταια να αναζητουν την Ελληνικη τους καταγωγη,οπως τα Κρητικα χωρια στην Συρια που ενας κοινοταρχης βαφτιστηκε στην ΚΡΗΤΗ,χριστιανος.

fokas είπε...

Μετα την Αλωση της Πολης γυρω στα 1470,οι Βενετοι εστειλαν στην Πελλοπονησο,τον Μαρκο Βερβεριγο,να δει τα πραγματα του Μωρια αν ευνοειται Βενετικη επεμβαση και υποστηριξη απο τους ντοπιους κατα των Τουρκων.Στην αναφορα του προς την Βενετικη Γερουσια λεει οτι οι κατοικοι στον Μωρια ειναι Ελληνες και Αλβανοι και οτι μεταξυτους δεν ξεχωριζουν,και οτι ειναι παντωτε ετοιμοι να ξεσηκωθουν κατα των Τουρκων.[Ελληνες και Αλβανοι ειναι δυο λαοι που μισουν οποιοδηποτε ξενο,αυτοι καποτε θα κανουν ενα κρατος.]Μερρικη δημοσιευση Βενετικων Αρχειων.Κ .Μπιρης

fokas είπε...

Ενδιαφερον παρουσιαζει η των Αυτοκρατορικων χρυσοβουλων απο τους Ελληνες Αυτοκρατορες,Παλαιολογοι,περι της προσκλησεως Αλβανικων πληθυσμων στην Ελληνικη επαρχια,λογω αραιωσεως του πληθυσμου.Αναφαιρωνται ως αρρειμανιοι και ανυποτακτοι,και εμελλε,οι Αρβανιτες η Αλβανιτες να αποτελεσουν την αιχμη του δορατος του προαιωνιου Ελληνισμου.

fokas είπε...

O παππους του θεοδωρου Παγκαλου,συνονοματος του,ηρωας των πολεμων του 12-13,των βαλκανικων πολεμων και της μικρασιατικης εκστρατειας,αναφερει στα απομνημονευματα του,οτι ειναι υπερηφανος που κατα το ημιση ειναι Αλβανος και εξεμαθε την Αλβανικη απο την μαμμη του.Επι διακυβερνησης του οι σχεσεις Ελλαδος Αλβανιας ευρισκεντο εις αριστο σημειο και υπερηφανευται για αυτο.Για πρωτη φορα στην διπλωματικη ιστορια οι οιοσδηποτε συναντησεις απο επιπεδου απλου κρατικου υπαλληλου εως ανωτερης πολιτικης επαφης πραγγματοποιουνται με την πληρη απουσια διπλωματικου προτοκολλου.Χαρακτηριστικα αναφερει οτι η προσφωνηση εκατερωθεν,του Παγκαλου και του Αλβανου βασιλεως Αχμετ Ζωγου,ηταν ΒΛΑ Ι ΜΑΔΕ[μεγαλος αδερφος].Ο ιδιος ο Παγκαλος κλοτσησε τον υπαλληλο του ΥΠΕΞ οταν του ανακοινωσε την διαταγη αποχωρησης απο την Ηπειρο των Τσαμηδων,λεγωντας οτι οι ηλιθιοι διωχνουμε γνησιους Ελληνες,ανακαλωντας ταυτοχρονα την διαταγη αποχωρησης,οπου εμελλε να συμβει μετα απο μερικα χρονια.Την ιδια ακριβως περιοδο παραχωρειται το 51 τα εκατο της Αλβανικης Τραπεζας στη διαχειρηση του Ελληνικου δημοσιου,αλλα λογω της πτωσης του Παγκαλου αυτο δεν πραγματοποιηθηκε ποτε προσθετωντας ετσι μια ακομη Ελληνικη κρατικη βλακεια.

fokas είπε...

Ελληνικα επωνημα Αλβανικης καταγωγης.Γριβας[γκριζος],Σκουρτης[κοντος],Μπουρας[αντρας],Μπιρης[αγορι],Χελμης[φαρμακερος],Ρεντης[βαρυς],Τσουκας[κορυφη],Κατσιμπαρδης[ο κοντος ασπρος],Κουρμουλης[σκυφτος],Τσαλης[κουτσος],Λεπουρας[λαγος],Μπλεσης[αγοραστης],Γκουρας[πετρα],Γκολεμης[αχορταγος,λιγουρης],Κριεκουκης[κοκκινοκεφαλος,ο τσαντιλας]βλεπε τοπονυμιο,Μανεσις[ο Μανιατης]βλεπε τοπονυμιο,Γκλιατης[ψηλος],Βαλης[κουτελο-μπαλε,βλεπε μπι σε βητα],Κοτσης[κοκκαλο],Μαλκοτσης[μεγαλοκοκκαλος],Γκινης[Γιαννης],Πανουσης[Παναγιωτης],Ντουλας[Κωστας],Νατσης[Θανασης],Κολλιας[Νικολας],Σπεντζος[κουβαρντας],Λεκκας[Αλεκος].Τα εθνονιμικα,Τσαμης,Γκεκας,Λιαπης,Τοσκας,Σκιπεταρης,Αρβανιτης,Αλβανος,Αρναουτης,Τοσκας.

fokas είπε...

Σουλι και Σουλιωτες.[η ευγενεστερη ενωση Ελληνοαλβανικου αιματος],ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ,ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ.Η δημογεροντια του Σουλιου ονομαζοταν πλειεκσια η πλεκεσια και προερχεται απο το Αλβανικο ΠΛΕΙΑΚΟΥ που σημαινει γερος,δηλ. γερουσια.Σουλι στα Αλβανικα σημαινει στυλος και κυριολεκτικα σημαινει δεν χαμηλωνω,Σ-δεν,ΟΥΛΕ-χαμηλωσε.Πραγματικα δεν εσκυβε αυτος ο υπερηφανος λαος.

fokas είπε...

ΜΑΝΗ.Ο Χαλκοκονδυλης αναφερει οτι η Μανη στα Βυζαντινα χρονια ηταν φυτωριο μετξοσκοληκα και τοπος παραγωγης μεταξιου.Ο μεγαλος μας ιστορικος και Ακαδημαικος ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΡΟΛΙΔΗΣ δεχεται την εκδοχη του Αλβανικου ΜΑΝΕ-Η,αμυδρα μετξυ ε και η,που σημαινει ο καρπος της μουριας.Βλεπε περι εποικησεως αλβανικης της Μανης,Καρολιδης,Μεξης[Η Μανη μαι οι Μανιατες],Α.Κολλιας[Αρβανιτες και η καταγωγη των Ελληνων],Κ.Μπιρης[Οι Δωριεις του νεωτερου Ελληνισμου]και φυσικα πολλοι αλλοι.

fokas είπε...

ΦΩΚΑΣ.ΦΟΥΚΙ ΣΤΑ ΑΛΒΑΝΙΚΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΔΥΝΑΜΗ ΔΗΛΑΔΗ Ο ΔΥΝΑΤΟΣ.βλεπε την αλλαγη προφορας απο ο σε ου,απανταται σε πολλες περιοχες της Ελληνικης υπαιθρου,βλεπε Φωκαια,δηλ.η ισχυρη.

Ανώνυμος είπε...

Δεν υπάρχει αμφιβολία οτι οι δυο λαοί είναι συγγενείς, άρα δεν είμαστε "ανάδελφον" έθνος, όπως έλεγε ο Σαρτζετάκης. Το πώς έβλεπαν οι παλιότεροι τους Αρβανίτες, έτσι λέγαμε τους Αλβανούς στην Ήπειρο ή Λιάπηδες (βλ. επίθετο Υπουργού): Σίγουρα διακρίνονταν από τους Ελληνόφωνους στο ότι είχαν πιο άγρια ήθη και ζούσαν βίον ληστρικό. Αυτό δε σημαίνει ότι όλοι οι ληστές ήταν Αλβανοί. Πάντως θυμάμαι τη γιαγιά μου που μου έλεγε οτι ήρθε κάποτε ένας "Λιάπης", όταν ήταν ανεβασμένη σ'ένα δέντρο και βρήκε τα τσαρούχια της στη ρίζα και της τα πήρε. Αυτή φοβούμενη τα χειρότερα λούφαξε και γύρισε σπίτι ξυπόλητη από το χωράφι, δυο χιλιόμετρα απόσταση πάνω στα κακοτράχαλα λιθάρια της Ηπείρου. Όμως πριν τον πόλεμο οι Άγιοι Σαράντα ήταν μεγάλο εμπορικό κέντρο και λιμάνι και εκεί πουλάγανε την σοδειά τους οι Πωγωνήσιοι, ήταν πιο κοντά από τα Γιάννενα, νομίζω, όπως και ότι ταξιδεύανε παλιότερα με καράβι για την Πόλη από 'κει, το λέγανε Σκάλωμα μάλιστα.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι σχέσεις των Αρχαίων Ελλήνων με τους Ιλλυριούς ήταν στενές, είτε ήταν φιλικές είτε άλλες φορές εχθρικές,αυτό συνέβαινε εξάλλου και μεταξύ των Ελλήνων. Στους Ιλλυριούς κατέφυγε ο Μ. Αλέξανδρος όταν εξορίστηκε από τον Φίλιππο για ένα διάστημα. Τώρα αν οι Αλβανοί είναι Ιλλυριοί: Όσο και οι Έλληνες είναι απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων. Ποιοι θεωρούνται Ελληνες σήμερα; Αν κρίνουμε από την επίσημη γλώσσα όλοι. Αλλά υπάρχουν και οι Βλαχόφωνοι (με 2-3 διαλέκτους), οι Αρβανιτόφωνοι, οι Σλαβόφωνοι, οι Τουρκόφωνοι, οι Ρομα κλπ. Με το DNA, τι άκρη να βρεις; Η επίσημη πολιτική του κράτους λειτουργεί ενοποιητικά και εξαφανίζει ιδιαιτερότητες. Το ίδιο προσπαθεί να γίνει σε όλα τα Βαλκάνια, και στην Αλβανία βεβαίως. Και αυτό δημιουργεί καταστάσεις όπως στο Κόσοβο. Τώρα τι θέλουν οι Αμερικάνοι εκεί, ρωτείστε καλύτερα κανένα Τζώρτζ Σόρος. Ο Μέγας Ρήγας Φεραίος, ο οποίος ήταν και Βλαχόφωνος είχε οραματιστεί μιαν Βαλκανική Συνομοσπονδία. Η μορφή του αποτυπώθηκε στο ελληνικό Ευρώ, σαν τιμή στις ιδέες του. Περισσότερη σχέση έχω εγώ με το Βέλγο, ας πούμε ή το Φιλανδό, απ’ ότι με τους Βαλκάνιους γείτονες; Αν οραματίζονται στην Ελλάδα οι περισσότεροι την Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία, εμείς εδώ στη γειτονιά μας πρέπει να σφαζόμαστε, όπως οι Σέρβοι με τους Κοσοβάρους Αλβανούς; Αλλά μην ξεχνάμε ότι τόσα τοπωνύμια παρέμειναν σλαβικά ή αλβανικά, παρ 'όλες τις μετονομασίες. Λοιπόν τι είμαστε; Προφανώς πολίτες του Ελληνικού κράτους. Τώρα αν είμαστε Ορθόδοξοι, αυτό είναι μάλλον φενάκη σήμερα, εφόσον πόσοι είναι οι πραγματικά πιστοί; Βέβαια υπάρχουν τα θρησκευτικά έθιμα, αλλά αυτό δεν είναι υποχρεωτικά ελληνικό, εξάλλου έχουν αλλοιωθεί σε μεγάλο βαθμό από τον μοντέρνο τρόπο ζωής. Έτσι λοιπόν πορευόμαστε σ' αυτό το σαπιοκάραβο που το λένε Ελλάδα, θα το υπερασπίσουμε με το αίμα μας, αν χρειαστεί, αλλά ας μη ξεχνάμε ότι οι ρίζες μας είναι και ελληνικές αλλά και άλλες. Και έχουμε εκατομμύρια συγγενείς, που δεν μιλάνε ελληνικά, ούτε είναι ορθόδοξοι, παντού, στη Αλβανία, στη ΦΥΡΟΜ, στη Βουλγαρία, στην Τουρκία, στην Ιταλία, στη Ρωσία, αλλά και στη Αμερική, στην Αυστραλία, στη Γερμανία κλπ. "Όλο τρώνε από μας, αλλά μένει και μαγιά", έγραφε ο Μακρυγιάννης. Αυτό με κάνει να σκέφτομαι ότι ανήκω σε μια πολύ ολότητα ευρύτερη, και βέβαια θα χαιρόμουν να έβρισκα ανθρώπους που μοιραζόμαστε κοινούς προγόνους. Κι ας μη μιλάνε ελληνικά, όπως εγώ, ή έχουμε το ίδιο θρήσκευμα..
Υ.Γ.
1) Θυμάμαι, όταν πήγα στη Αλβανία, πόσος κόσμος μίλαγε ελληνικά, παντού, ακόμα και στα Τίρανα. Θυμάμαι ότι όταν ρωτησα σε μια ταβέρνα πώς λέγονται τα κάρβουνα στα αλβανικά το Αλβανό φίλο μου μου είπε "ντρου". Α, είπα, έχει κοινή ρίζα με το "δρυς", απ' όπου βγαίνουν τα ξυλοκάρβουνα.
2) Η Επανάσταση του'21, εκτός των άλλων, ήταν ένας φοβερός και αιματηρότατος αλβανο-αλβανικός εμφύλιος, αλλά τι να λέμε τώρα.
3) Πάντως στην Αλβανία δεν αισθάνθηκα ούτε ανασφαλής, παρόλους τους φόβους μου, ούτε ξένος.

Ανώνυμος είπε...

Διάλεξη στα πλαίσια παρουσίασης των βιβλίων "Από το μακεδονικό ζήτημα στην εμπλοκή των Σκοπίων", "Αλαλία", "Αλβανοί, Αρβανίτες, Έλληνες", "Μεσόγειος", "Η ιστορία από την σκοπιά των Τούρκων" και "Μαθήματα νεότερης ιστορίας" από τον ιστορικό και συγγραφέα κ. Σαράντο Ι. Καργάκο.


http://video.google.com/videoplay?docid=-1492408218267445151


ΑΛΒΑΝΟΙ-ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΣΚΙΠΕΤΑΡΟΙ…ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΒΑΣΙΛΗ ΦΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΧΙΛΛΕΑ ΛΑΖΑΡΟΥ!
http://video.google.com/videoplay?docid=7633373259766805864 Αντιπαραθέσεις 26.11

Ο καθηγητής κοινωνιολογίας και πρώην πρύτανης του Παντείου
Πανεπιστημίου κ. Βασίλης Φίλιας αντιπαρατίθεται στην
προσπάθεια που γίνεται από πολλές πλευρές να εμφανιστεί ο ελληνικός
λαός ως ένα ψηφιδωτό εθνοτικών μειονοτήτων και
εξετάζει το θέμα των Αρβανιτών, με καλεσμένο τον Ρομανιστή -
Βαλκανολόγο και Πρόεδρο της Επιτροπής Ενημέρωσης για
τα Εθνικά Θέματα Δρ. Αχιλλέα Λαζάρου.

Ανώνυμος είπε...

geia sou olous tous anagnwstes.diavasa ta keimena kai exw vgali to siberazma pos i arvanites exoun alvaniki katagwgi alla twra ine ellines,afto mou akougete poli fisiko,gia pio logo tora enas arvanitis na pi oti ime alvanos otan zoume se mia koinwnia dieftharmeni me ratsizmo kai pano apola mesa ston kapitalizmo.egw ime alvanos,afto pou me kani na pistevw oti exoume to idio dna me tous ellines ine oti exoume idia kultura kai paradosi,,me kanenan allo lao sta valkania den miazi i ellada,,den ine tyxeo pos o megas alexandros stin proti grami tou stratou tou ixe ilirious epidi itan varvari polemistes.oso otan i othomanoi bikan sta valkania,,as skeftoume ligo logika,i alvanoi andistathikan me to aima tous,,o scenderbei pethane sta geramata afou ixe kataferi na apokrusi toulaxiston 5 megales prospathies ton othomanon,,kai tin megaliteri me 160,000 othomanous stin pediada tis kruias,,kai tin kali sxesi me ton papa kai to vatikano,,omos pethane geros kai meta apo 5 xronia i alvania epese,,kai i turkoi ixan megalitero misos gia toua alvanous para gia tous ellines,,kai pirane ola ta mwra paidia kai ta ekanan tourkous kai tous evazan kai skotwnane tous idious tous gwnistous,,opos itan fisiologiko meta i xristianoi alvanoi pou ixan mini enwthikan me tous ellines,,kai dimiourgithike i glwsa ton arbresidwn=arvanitiki,i alloi alvanoi gia na min tous koxoun to kefali i tourkoi kai gia na vgaloun lefta polemisan os MISTOFORI GIA TOUS TURKUS,,